Sexhjälp

Sex och samlevnad

Moderator: Moderatorgruppen

Jerker

Sexhjälp

Inlägg av Jerker » ons 07 dec 2005, 11:22

Hur fungerar det att ha sex som funktionshindrad?
Får man tillräckligt med information om vilka hjälpmedel som finns eller tvingas man själv söka information?

anders
Site Admin

Inlägg av anders » ons 07 dec 2005, 12:36

För mig funkar det bra.
Jag har inte fått någon info om hjälpmedel men jag saknar inte de. För jag kan inte se hur det skulle hjälpa.

anders
Site Admin

Inlägg av anders » sön 19 mar 2006, 14:34

För er som såg programmet Insider på TV3 som handlade om funktionhindrade och sexhjälp.
Vad tycker ni? Tankar, åsikter, funderingar?

Hekate
Kontakt:

Inlägg av Hekate » mån 03 apr 2006, 16:54

Det var dåligt. Bra att det tas upp men usel utformning. Bara killar som satt och ryckte i sina remmar och beklagade sig över sina tragiska liv. Poängen med programmet var liksom att funktionshindrade är för fula för att ha sex på vanligt sätt, de får ju inga partners det är synd om dom och därför ska de behöva betala för att få sex. Men är det verkligen så hemskt i verkligheten???

Allting handlar ju för bövelen bara om folks attityder! Att det inte går att ha sex med någon som e svårt handikappad och eller att den skulle vara sämre i sängen och det stämmer ju inte det märker man ju om man bara vågar testa!
Men jag tycker att möjligheten till sexhjälp ska finnas för den som behöver. Och att asssitenter ska hjälpa till att onna om de själva vill det. För jag anser att rätten till sexuell njutning är lika stor som att få duscha.

Ex: Jag tar ett bad, och när jag ligger där i får jag lust att "leka lite" med mig själv. Jag behöver ingen asshjälp till att tvätta mig eller annat. Men om man måste ha asshjälp för att bada och tvätta sig, och får lust att onna i badet men inte kan, vad ska man göra då? Ska man inte ha rätt till att onna eller?
"Every woman should have four pets in her life. A mink in her closet, a jaguar in her garage, a tiger in her bed, and a jackass who pays for everything."

/Paris Hilton

iAssist
Kontakt:

Inlägg av iAssist » ons 17 maj 2006, 12:27

Hekate skrev:Det var dåligt. Bra att det tas upp men usel utformning. Bara killar som satt och ryckte i sina remmar och beklagade sig över sina tragiska liv. Poängen med programmet var liksom att funktionshindrade är för fula för att ha sex på vanligt sätt, de får ju inga partners det är synd om dom och därför ska de behöva betala för att få sex. Men är det verkligen så hemskt i verkligheten???

Allting handlar ju för bövelen bara om folks attityder! Att det inte går att ha sex med någon som e svårt handikappad och eller att den skulle vara sämre i sängen och det stämmer ju inte det märker man ju om man bara vågar testa!
Men jag tycker att möjligheten till sexhjälp ska finnas för den som behöver. Och att asssitenter ska hjälpa till att onna om de själva vill det. För jag anser att rätten till sexuell njutning är lika stor som att få duscha.

Ex: Jag tar ett bad, och när jag ligger där i får jag lust att "leka lite" med mig själv. Jag behöver ingen asshjälp till att tvätta mig eller annat. Men om man måste ha asshjälp för att bada och tvätta sig, och får lust att onna i badet men inte kan, vad ska man göra då? Ska man inte ha rätt till att onna eller?
Svår fråga. Tror nog att de flesta som söker jobbb som assistent elelr jobbar inom vården är helt på det klara med att det kan ingå i jobbet att tvätta ngåon, hjälpa till med intimhygienen. Att bistå så att du blir avklädd o hamnar i säng kan nog några också tänka sig me natt verkligen hjälpa till emd själva sexet där är det nog tyvärr stopp för de flesta. Många gånger är det nog samhällets syn på sexhjälp som stoppra många. Att se en person naken är nog rätt okej för de flesta men om några skulle börja ha sex i ett omklädningsrum t ex så skulle det bli ramaskri. Så att räkna med att alla assistenter ska bistå så att man kan ha sex är nog oerhört svårt. Visst skulle väl den frågan egentligen ställas redan vid en första intervju men skulle verkligen alla våga svara på den?? Kommer jag att bli klassad som någon pervers typ som söker jobb som assistent om jag berättar att jag inte skulle ha problem med att hjälpa till i sexuella situationer?? Är det för att själv få utlopp för mina sexuella behov??

Kan ju vara så att jag och min brukare har accepterat att jag hjälper till men hur reagerar dennes partner?? Är partnern också i behov av hjälp, ska jag då hjälpa den personen också (trots att jag inte är anställd som dennes assistent, vad säger i så fall facket?) eller ska den personen också ha med sig en egen assistent? Det är nog läge att alla parter snackar igenom detta innan. För det kommer att bli en konstig situation där känlsor och kroppar och assistans ska fungera i ett samspel utan alltför stora störande avbrott. Då kommer nästa bekymmer, hur många planerar sina sexakter i detalj innan, speciellt om man aldrig har haft sex med varandra?

NÄR ska man då börja ha rätt att få utlopp för sina sexuella behov?? 11, 13, 15, 18 eller 20?? Har du fyllt 18 år och inte är omyndigförklarade borde det väl inte vara några problem. Har du fyllt 15 år så är du ju "byxmyndig" men vad gör man om en 13-14 åring vill ha hjälp?? Enligt lagen är jag pedofil om jag vidrör någon minderårig sexuellt smatidigt som vi snackar om att ALLA har rätt att få hjälp även med att onanera och få utlopp för sin sexualitet.
För nog är väl en 13 åring lika mycket värd som en 85 åring.

Vad säger lagen? Står inte brukaren i en typ av beroende ställning till sin assistent? Ska brukaren tvingas skriva under att han/hon tillåter att assistenten utför sexuella handlingar??

Jag anser nog att ALLA bör ha rätt att få den hjälp de behöver så länge det inte kan skada andra, stjäla och förstöra eller hota rikets säkerhet. Oavsett om jag kan och vill ställa upp på att hjälpa någon med det sexuella, ung som gammal. Kommer jag verkligen att våga det när jag kan straffas hårt av lagen OM jag hjälper till?

Skriv svar