Pressentation av Håkan Pettersson

Presentationer av medlemmar

Moderator: Moderatorgruppen

Håkan

Pressentation av Håkan Pettersson

Inlägg av Håkan » tis 15 nov 2005, 15:11

På morgonen när jag ser mig i spegeln stirrar dom blå undrande tillbaka. Vem är jag? En CP grimaserar i glaset.

Jag vet att jag är född -64 i Uppsala. Det var då jag fick min CP skada som har varit mig trogen genom åren. Det var en ganska tuff födelse så när dom undersökte mig efter några timmar skakade dom på sina kloka skallar och sa: - Det finns inte mycket hopp men penisen är i alla fall ua (utan anmärkning). Jag växte upp i utkanten av Uppsala i mina föräldrars vård. Min barndom var nog "normal" även om mitt handikapp medförde utanförskap. När det var dags att sluta i grundskolan flyttade jag till Skärholmen utanför Stockholm för i Uppsala fanns det inget gymnasium som jag kunde komma in i. Första terminen kom läraren fram med en tjock bok som jag skulle läsa och dessutom skriva en recension om. Jag skakade på huvudet, hon fick fram en talbok och tvingade mig att höra den. Det var Ulf Lundells Jack.

Där kom den stora vändningen i mitt liv. Språket var mitt, enkelt, rakt och vackert. Kan han så kan jag, tänkte jag naivt nog, men jag började skriva och intressera mig för litteratur.

Ett kännetecken för mig är att när jag blir intresserad av något uppslukas jag av det. Jag kommer ihåg när schack kom in i mitt liv. Tio olika partier hade jag på gång samtidigt. Jag köpte böcker om schack och gick med i olika schack- klubbar osv. Samma var det med akvariefiskar. Jag hade åtta akvarium bubblande i lägenheten och stoltheten var ett åttahundraliters. Litteraturen och behovet av att skriva har däremot hängt med genom åren.

Efter gymnasiet tog litteraturen mig via KOMVUX till universitetet och litteraturvetenskap. Det tog några år innan jag fattade att jag inte passade in i universitetets smala korridorer bland svartklädda "kulturella". Jag flyttade från Frescati till Hässelby där personliga assistenter kom in i mitt liv och gjorde revolution. Jag fick några noveller publicerade i handikapptidningar. Jag levde lik en ung författare som var på gång. Vilda, rökiga fester och grannar som klagade vilket innebar att musiken höjdes tills störningsjouren kom. En flaska hemgjort illasmakande rött vin i moder naturs sköte för att få inspiration var också ett vanligt inslag.

Jag köpte hund som jag givetvis döpte till Lundell. En champagnefärgad dvärg- pudel för att bevisa min frihet. Tyvärr är han död nu men han var en god kamrat och jag saknar honom. Med mycket om och men fick jag en tvåa på söder här i Stockholm. Glad i hågen satt jag längst fram bredvid min kompis som körde flyttbilen. Jag såg ut genom vindrutan och trodde på myten om söder. Jag lärde känna mina nya kvarter och skrev ibland men framförallt njöt jag av livet. Till sist började jag att upptäcka att det blev trångt med bara två rum och kök när jag har tjugofyratimmars assistans. Det blev inget privatliv när jag inte kunde få vara ensam. Jag kunde i och för sig skicka ut dom på balkongen men det var inte så populärt. Så på ett litet annorlunda sätt fick jag den här trean som jag lever i nu. Så vem är jag? En kringflyttande irrande CP som skriver.

Farmor

Inlägg av Farmor » fre 21 apr 2006, 14:47

En av dina fans vinkar på dig och klappar händer och är såååååååå avundsjuk för att orden jag tänker hoppar fram ur din penna, jag är så imponerad av dina formuleringar och din ironiska stil.
Kram
Farmor Karin

Skriv svar