Parkeringstillsstånd

Moderator: Moderatorgruppen

anders
Site Admin

Parkeringstillsstånd

Inlägg av anders » ons 21 dec 2005, 22:19

Tycker ni att assistenten ska få använda brukarens Parkeringstillsstånd om de inte används i någon annan bil och i så fall varför eller inte?
Senast redigerad av 1 anders, redigerad totalt 0 gånger.

singus
Kontakt:

Inlägg av singus » sön 25 dec 2005, 09:41

Hej,

Reglerna säger väl så här tror jag: P-tillståndet får endast användas av den som det är utfärdat på. Så egentligen ska innehavaren själv köra bilen. Har jag fel så rätta mig gärna. Men, läs reglerna innan ni rättar mig.

Jag tycker det är rimligt att p-tillståndet används av en annan person om den funktionshindrade personen som äger tillståndet är med i bilen.

Jag tycker _egentligen_ att det är fel att ett handikapp-p-tillstånd används av någon annan person om den som tillståndet är utfärdat på inte är med.

Om rullstolsburne Kalles morsa använder tillståndet för att parkera inne i Stockholm när hon lika gärna kan ta tunnelbanan så används tillståndet fel. Eller hur? Detta är en fråga om att värna om p-tillståndet för att den som har tillståndet verkligen har nytta av det. Annars kan lika gärna alla få ett p-tillstånd.
Nils-Erik Svensson
Farsta, Stockholm

hedlund
Kontakt:

Inlägg av hedlund » sön 17 dec 2006, 23:38

aa jag tycker att ass ska kunna använda den men i första hand ska den vara till för brukaren o han/hon ska ge tillåtelse,ingen annan.
samhället måste bli mer tillgängligt! i tom usa är det bättre!Bättre Arbetsmijö för assistenten även utomhus!

orjan.is
Kontakt:

Inlägg av orjan.is » mån 18 dec 2006, 12:37

Jag tror att det är så att personer som är berättigad till p tillstånd behöver inte skälv äga bilen eller ha körkort. utan tillståndet är knutit till mig. Men sen bör det vara lagar som säger att ens PA (eller någon annan) inte får använda det utan mig med... Det vore intressant o0m någon vet vad det står i lagen... :D

anders
Site Admin

Inlägg av anders » tor 10 maj 2007, 20:43

Såg ni Uppdarg granskning i tisdags (8 maj 2007)?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1 ... os=extra_0
Vad tycker ni om kommunens svar?

Skriv svar