Om inte om hade funnits

Alla krönikor

Moderator: Moderatorgruppen

Helena

Om inte om hade funnits

Inlägg av Helena » tis 15 nov 2005, 12:28

Om alla verkligen var lika mycket värda i samhällets ögon så skulle vi inte ha ett samhälle som stänger ute grupper på grund av funktionshinder, etnisk bakgrund eller sexuell läggning.
Tänk om alla verkligen var lika inför lagen då skulle ”alla” kunna använda den som ett verktyg för att skapa rättvisa till dem, som blivit fel behandlade och skapa jämlikhet mellan människor.

Tänk om det istället gavs möjlighet till ett eget val, ett eller två liv kanske skulle förändras till det bättre! Inte bara ur frihets- och självständighetssynvinkel utan även en ekonomisk vinst skulle erhållas.

För mig stämmer tesen ”alla kan inte allt men alla kan något”. Tänk om alla i samhället kunde behandla var och en efter den tesen, alla skulle ju ha ”allt” att vinna på det tänkandet …

Om samhället istället började behandla alla människor efter de möjligheter som finns inom oss och inte vad som syns utanpå. Jag kan bara hoppas att alla rörelsehindrade inom en snar framtid får möjlighet till ett så självständigt liv som möjligt därför att oberoende människa är mycket bättre för samhället, än en som är beroende.

Visst, det svenska samhället har kommit långt i arbetet mot målet jämställdhet, men är det en bra ursäkt för att utvecklingen ska tillåtas att bara stanna av? För funktionshindrade handlar det om valmöjligheter som oftast beror på närmiljön eller personer i ens närhet. Det som är normalt i en ”ickefunktionshindrad” livssituation blir oftast inte normalt i en funktionshindrad, något jag har blivit mer och mer införstådd i är att alla levnadssituationer är verkligen olika.

Pengar finns om man förvaltar dem på rätt sätt!

Det handlar faktiskt om allas bästa och framtid, allt vi människor egentligen har är ju nuet och framtiden och förvaltandet av stunden. Detta låter kanske naivt men det är min sanning.

Tänk om ”om” inte hade funnits!

Vid tangentbordet Helena Engström

Denna artikel var först publicerad www.holken.nu http://www.lanternan.nu/tidningen/artik ... p=2&id=715