Att få ett rörelsehindrat barn

Alla krönikor

Moderator: Moderatorgruppen

Ebba

Att få ett rörelsehindrat barn

Inlägg av Ebba »

Att få ett barn med handikapp är nog inget som står överst på önskelistan hos blivande föräldrar. Hade någon sagt till mig att jag skulle få en son med grava rörelsehinder och talsvårigheter hade jag sagt att det klarar jag inte av.

Så litet man vet. När man står inför faktum, när barnet med knapp nöd överlevt upplivningsförsök efter förlossningen och de därpå kritiska veckorna, när det är dags för hemgång, då är det en självklarhet att man skall ta hand om sitt barn. Man kämpar med matning av en baby som knappt kan suga, man kämpar med blöjbyte på en baby som inte kan sära på benen, man kämpar med skrik ringande i öronen större delen av dygnet. Så småningom kämpar man även med sjukgymnastik, i vårt fall med Vojta-metoden, som även det innebär ett förtvivlat skrikande eftersom barnet låses fast i olika positioner för att uppnå reflexrörelser.

Men – ändå älskar man detta barn! Det är ditt och du vill göra allt för att det skall få det så bra som möjligt, få de rätta hjälpmedlen, rätt skolor, få känna tillhörighet i sin värld – handikappvärlden – för din värld välkomnar inte alltid en person som har stora talsvårigheter och sitter i rullstol, hur intelligent och social han än är.

Hur hade det blivit om det inte gått snett vid förlossningen? Det kan jag inte ens tänka mig, för det är som du är nu, Anders, som du är min son.

Mamma