Lycka, illusion eller ett tillstånd?

Christians krönikor
Christian

Lycka, illusion eller ett tillstånd?

Inlägg av Christian » tis 15 nov 2005, 11:53

Förbrukningen av "lyckopiller" har ökat drastiskt i Sverige. Mår folk bättre?
I dagens Sverige mår folk sämre och sämre och det verkar inte finnas någon botten.
Det börjar med stress redan på dagis, sedan stressar man i skolan, för att sedan stressa med att hitta ett jobb, får man ett jobb så måsta man jobba häcken av sig för att få behålla det eller få den lön man vill ha.

En del lever hela sitt liv i detta ekorrhjul utan att stanna upp och tänka på vad som är viktigt i livet.

Många känner mer eller mindre press på sig att de ska ja, partner, jobb, aktiv fritid och se ut som en modell... Det är de signaler som dagens samhälle sänder ut.
Man kanske inte kan göra mycket åt att man måste jobba, gå i skola eller ta hand om sina barn.
Men stanna upp... Bromsa livet, om bara för en minut.

Tänk efter vad du håller på med, vad är det du lever för, vad vill du med ditt liv.
Du har bara ett liv, slösa inte bort det med att leva i en vardag full av slentrian.

Många som mår dåligt i dagens samhälle gör misstaget att de saknar det de inte har så mycket att de mår dåligt av det. Om de istället stannar till, tänker efter på vad de är de HAR istället för att se till det de INTE har.

Lär dig uppskatta det du har, vid första tanken kanske du tänker "Men jag har inget som gör mig glad"... Tänk lite mer... Alla har något i sitt liv även om det inte är mycket så är det alltid något.

Det första man ska tänka på som alla kan tänka på är; "Jag lever!" Håll kvar vid den tanken och gör det bästa av det. Ta vara på ditt liv och lär dig krydda din vardag med sådant som gör DIG lycklig. Uppskatta det du har, uppskatta dina nära och kära, men framför allt - Uppskatta dig själv!

Det finns bara EN av just dig i hela världshistorien. Du är guld värd!

Som avslutning ska jag ge några konkreta tips hur du kan må bättre själsligt.

1.Se dig om i livet, vad är det som gör dig glad, ta vara på det.
2. Strunta i det du inte har och uppskatta det du har mer.
3. Skriv en lista där du tar upp allt som tycker om med dig själv. Läs den högt för dig själv när du lägger dig och när du vaknar. Du kommer märka att din lista kommer att växa.

Ta vara på livet, det är ingen som gör det åt dig!