Att vara tvungen att ta emot pengar eller tjäna dom själv

Anders Berglunds krönikor
anders
Site Admin

Att vara tvungen att ta emot pengar eller tjäna dom själv

Inlägg av anders » lör 13 jan 2007, 16:32

Jag skriver detta brev för jag tycker att man få till stånd någon ändring av systemet och samhällets syn varför det är svårt att erbjuda arbete åt funktionshindrade. Ska man t.ex. ha 4 års ingenjör för att få ett städ-jobb. De är kanske överdrivet men så ser de ut. Jag kan känna att jag hamnar emellan stolarna alla inblandade Vart vill jag komma med de här? Jag vill skapa en debatt om vår. Jag fick en inbjudan av Unga handikappade (tror jag) att åka på ett informationsmöte om en CAD-utbildning på TeleNova, hösten -95. Mitt intresse för de var inte stort, där fick jag höra att de skulle också ha en pc-samordnare utbildning, vilken jag började på efter några veckor. Utbildningen var på 20 veckor plus praktik. Den fick jag göra där på företaget. Sista dagen på praktiken ville chefen prata med mig. Hon erbjöd mig en provanställning på 75%där under sex månader. De gick så bra för mig så att de ville anställa mig. På hösten -01 fick jag veta att jag inte skulle fortsätta att jobba p.g.a. arbetsbrist. Jag slutade där februari -02. Och det ledde till att jag blev sjukskriven för stress, hösten -01. Blev sjukskriven sen, till att börja med våren och sommaren. Under tiden ringde jag till FK, AF och ville ha hjälp. Sökte till folkhögskolor i Stockholm. Alma hade inget ”lägre” tempo, fick nej av långbro. Var på hösten -03 på arbetsförmedlingen i Tullinge, fick ingen hjälp p.g.a. sjukskrivningen.

Jag som bor i Stockholm gick en "klasisk" skolgång. De började med låg o mellenstadie i Skanskvarns skolan, i en rh-klass. På skolan fanns "vanliga" klasser med samt en sär-klass. De behandlings assistenter som var med i klasserna, om man behövde hjälp. En rh-klass är en mindre klasser med bara handikappade elver. Jag gick i en rh-klass. Högstadiet gick jag i Österholms skolan. De var också i en rh-klass. På gymnasiet gick jag HK-linjen (Handel och kontor) den var en två årig linje. Jag skulle gå i en "vanlig" klass och kom överens med att jag skulle ta de på tre år för att hinna med. När jag hade gått ett tag så tyckte jag att jag hade samma schema som mina andra klasskamrater. Så jag ville ta reda på vad som skillnad. De visade sig att de handlade bara om två timmar mindre på schemat de andra året. Alltså skulle man gå ett helt år bara för att läsa två timmar. Jag hann upptäcka detta under de första läsåret. Den här skolgången upplever jag som att nästan alla handikappade går. Varför är det så? Står de i pannan att vi ska jobba på kontor? Vilka är era erfarenheter?